14‏/10‏/2007

تعرف ولا لأ... وصورة ثابتة

تعرف تكتب كل حاجة بتحس بيها فى كل المواقف
وخاصة المواقف اللى بيجرحك
فيها الناس وتقريبًا البعض منهم مش عارفين انهم بيجرحوك رعم تكررها
وحرصك فى المقابل عليهم ولو عرفت ينفع تقول لهمم أو تنشر كل حاجة كتبتها وحسيت بيها
المشكلة لا ينفع تكتب ولا تقول لأنه هيترتب عليها انهم يعتبروك حساس فى احسن الاحوال
اذا لم يتهموك بالتعقيد وتتغير ردود الفعل معاك
ويكون التعامل بحرص ويتعقد الموقف
يبقى اية الحل ..متتكلمش ولا تنشر
ولكن لازم تيجى على نفسك وتحاول تلتمس لهم العذر حتى لو كان البعض بيقصد جرحك وتسمو فوق احساسك وتدير للألم ظهرك
بس للأسف مش فى كل الاوقات بينفع ولا ممكن
..
واعذرنى لم يعد فى جعبتى لديك مزيدا
من تسامح لتقبل الاعذار يا من تجرحنى
.وشكرًا د.زين لدعوتك للتحرر
من الالم وأسفة ان لم أكن تحررت منه
كاملا

هناك 13 تعليقًا:

Dr. Diaa Elnaggar يقول...

أولا، شكرا لإضافتك مدونتي على قائمة أصحاب شخابيط.

ثانيا: الموضوع اللي بتطرحيه ده من أعقد المواضيع في التعامل الإنساني على الإطلاق، خصوصا إذا كنت تريدين الإبقاء على العلاقة. ولكني مع الوقت تعودت شيئين:
التمس لأخيك المؤمن بضعا وسبعين عذرا
أنت عندي من الصادقين ما لم يثبت العكس

ولكن في نفس الوقت:
الخلق هو شعور المرء بأنه مسئول أمام ضميره عما يجب أن يفعل على رأي الاستاذ المنفلوطي، وعليه افعلي ما ترينه صحيحا، تسامحي، أو أنفعلي، تساهلي، او تشددي، أفعلي ما يمليه عليك ضميرك في اللحظة الآنية، أما المستقبل، ف "للبيت رب يحمية"0
تحياتي

ضياء

altwati يقول...

كل عام وأنتم بخير

غير معرف يقول...

كل سنة و انتي طيبة و الايام الجاية تحققي كل ماتتمنيه و نتمناه لكي
انا اعرف اعمل اللي قولتي عليه لكن انتي عايزة بال رايق يكتب بتاني
الجو حر و انا في الشركة في تلت يوم يرضيكي كدة و اكاد ان اشعر بانني في فرن درجة حرارته الف لذلك ساكتب لكي في جو افضل دة وعد
انتي لسه متاقلمتيش على الحزن ده الصديق الدائم سايسيه علشان انتي اللي تغلبي تعرفي تعملي كدة
تعرفي طبعا انتي الاقوي منه دة حزن حادة كدة و بتعدي بصي ابتسمي و بعدها ابكي و في الاخر
اتكلمي مع نفسك و خلي الموضوع يهون هيهون عمرك متخلهوش يضيع في لحظات حزن ليست على المستوي الذي يستحق ذلك
التقيل جي ورا هي دي الحياة فاستعدي لكل شىء بالقوة
ربنا معاكي
علشان خاطري خلي بالك من نفسك و انا هحاول اشوفك اليومين الجايين بس ربنا يسهل

همسه حب

الأستاذ يقول...

عادة يجب أن نلتمس الأعذار لبعضنا البعض زي "أنا كدة ليه جاي تالت يوم العيد أقولك كل سنة وحضرتك طيبة وعيد سعيد؟؟ " لأن النت فاصل طول العيد عندي لخد دلوقتي لكن أنا بتكلم من الشارع علشان كنت لازم أعيد عليكوا لكن مش حاف كدة لابد من قليل من السياسة برضه
سلام

إيمان يقول...

د.ضياء النجار اسعدتنى جدا بزياراتك
الأولى وياريت تثرينى بأرائك العميقة
دائما ...

تحياتى وتقديرى


العزيز التوتى مش عارفة كتبتها صح و لأ وانت بالف صحة وسلام بس مقولتليش اية رايك

تحياتى ورايك

الحبيبة الغالية همسة ...أنا بخير ولكن لابد من التنفيس

ولك منى كل التحية

تحياتى وحبى


ايها الأستاذ القدير شرفت المدونة وانت بالف صحة وخير ومقبولة وكأنها جاءت أول يوم العيد وبدعيلك ان النت
يرجع على الخير

تحياتى وشكرى

غير معرف يقول...

كل سنة وأنتي طيبة أنا عارفة إنها متاخرة بس أكيد انتي عارفة إنك في قلبي دايما ومش بنساكي ياأجمل أنسانة عرفتها وحبيتها واستفادت منها كتييييييييير أنا مش عارفة أقولك إيه انتى بتكتبي اللي جوايا أنا مابعرفش أكتب اللي انا حساه بس البركة فيكي إنتي بتعبري عنه كويس ولو اللي بيجرحونا كتيييييييير انا ما بهتممش بجرحهم أد ما بهتم هما بيجرحوني ليه من الاساس وبحاول ادور على السبب يمكن انا اللي غلطانة ووصلتهم لكدة ولو مطلعش السبب من عندي خلاص ما بهتمش بجرحهم بس بعملهم أحسن منهم زي ما ربنا سبحانه وتعالى أمرنافي قوله تعالى "وادفع بالتي هي أحسن" وهو ده مبدأي في الحياة أنا مش عارفة غلط ولا صح بس بحب المبداده لأنه بيجيب نتائج كويسة وبيزيل الجرح مع الأيام وعلى فكرة انا أكتر واحدة بتنجرح كويس أوي بس بعديها إرضاءا لله عز وجل إنت بقى ياجميل قولي مين اللي يقدر يجرحك في حد عنده قدرة إنه يجرح ملاك جميل كده ده يبقى شرير اوي على العموم اجمل حاجة في الدنيا التسامح مهما كان الجرح وأكيد انا مع أبي العزيز دكتور زين في دعوته الجميلة للتحرر من الألم
مع تمنياتي اليكي للتحرر من الالم كاملا
أيوتة

إيمان يقول...

آية الجميلة أو الجميلة آية

تدى لى كل فرقة دراسية حد جميل

اعتبره نعمة انى تعرفت عليه

وأصبح بينا من الود والحب ما يعمر قلوبنا أنت صح ومش غلط وياريت تفضلى كده علطول وبتصرفاتك الرائعة هذه
تتفوقين على كثيرا من الكبار الذين يدعون الحكمة

لك منى كل الحب والود وكل عيد وانتى طيبة

MKSARAT - SAYED SAAD يقول...

ايمان اولا بشكرك جدا على زيارتك الرقيقة والتهنئة بالعيد وكل عيد وانتى طيبة يا رب
التسامح مع الاخرين وأن نعبر عن ما بداخلنا للآخرين وان نشعر بالامان والراحة النفسة ونحن نتحدث معهم هل يمكن ان يحدث دون وجود عامل الاستيعاب من الطرفين والقدرة على امتصاص كل منهم للآخر لو تحققت تلك المعادلة تأكدي اننا نعيش في الجنة
تحياتي لأفكارك الجميلةاهلا بيكي مرة تانة مع اصدقاء مكسرات

عندما انتهيت من صنع سفينتى..جف البحر يقول...

اول حاجة يا ايمان شدنى اوى اسم البوست " تعرف ولا لأ .. وصورة ثابتة "
الجزء التانى مش فهماه ايه قصدك بصورة ثابتة
دا عن الاسم
اما عن الموضوع
فأنا بعانى من نفس الموضوع ولكنى يمكن بشكل مختلف
وهو عدم قدرتى على التمرد لتكرار دخولى بلعب دور الإنسانة المريحة إلىبيلجأ ليها الناس الى بيحوبها واحيانا بيختلف الدور او بيتغير
يعنى بتتداخل احيانا العلاقات بأنك تكون فى مكانة معينة اثناء مرور بعض الافراد فى مشاكل وعند انتهاء المشكلة تقل دورك ويتقلص فى حياتهم مما يسبب بعض الألم الذى لا يمكننى التعبير عنه تماما لان احيانا مبيكونش ليه تفسير محدد عند صاحبه وانى يمكن بيكون عاوزة اسمع تبرير معين
فبيبقى الوجع داخلى ولكنى عادى عبيطة جدا بيذوب دلك الاحساس بعد مدة من الوقت للموقف ولكن يبقى اثره كنتيجة وبعض الأفكار السلبية الاخرى وكان تلك الاشخاص لم تنظر انها قد تتسبب فى ايذائك بشكل او بآخر ولكن كل تفكيرها ينصب فى استخدامك لدعمها واخراجها واسنادها من تلك الحالة وانا للأسف ايضا لا استطيع ان ارفض ان اساند احد واكون معهم بكل طاقتى ولكنى عادة اصدم ولا استطيع المناقشة ..
اسفة على الإطالة بس هو فعلا موضوع مؤلم على فكرة وانتى عارفة احساسى دا اكيد حتى لو مكونتش قدرت اوصله بالحروف
بحبك جدا ووحشتينى

altwati يقول...

بما أنك قد سألتني عن رأيي

أولا انا لا أخجل من اعتباري حساسا أو طيبا كما يريد المجتمع ترسيخ ذلك
وأعتقد أنه يتعامل هنا بخبث
يجعل حقنا في الألم من فجاجته غير مكفول
عندما يساء فهمك
أو تتعرضين للإهانة
فلديك على الأقل حق الصراخ
إن لم يكن حق الرد
هذه ليست رؤية عدائية

لكن يجب أن يعلم كل من حولي أنني لست كرة من المطاط
أنا ببساطة قابل للكسر
من أراد أن يكون حريصا علي
كتحفة جميلة فليتفضل
أما من يريد تفريغ طاقته السالبة فيّ
فما أنا على صحبته بحريص
تحياتي

إيمان يقول...

العزيز سيد سعد ...نورت المدونة
وسعدت بتعليقك بس للأسف يا سيد
إحنا مش فى الجنة ولن تكون دنيانا جنة أنها دار ابتلاء واختبار ولكن علينا
محاولة النجاح....

لك كل التحية

إيمان يقول...

الحبيبة فيفى هناك مواقف فى حياتنا لا يمكنا السؤال لماذا يكون الرد تجاهنا كذا..ولماذا كنا فى مرحلة كذا أتكلم معاكى واعرف انك ستفهمينى ...لأننا بنتكلم عن نفس المواقف التى تحدث لنا دائما ولا نستطيع أن نعلن الصراخ فى بعض الاحيان أو كثير من الأحيان

تحياتى وحبى

إيمان يقول...

العزيز توتى سعدت برايك جدا الذى أضاف لى فعلا علينا الصراخ وعلى من يتعامل معى أن يحافظ على ولكن صدقنى فى مواقف يمكن مش كتير بس بتحصل لا تملك فيها حق دفع الألم عنك لأنك وقتها ستكون مخطأ لأن الذوق محدش بينتزعه من أحد هو يإما موجود أو مش موجود

تحياتى وشكرى