31‏/10‏/2007

أنا وأنتم ...أنتم وأنا

منذ فترة تناقشنا أنا و صديقتي صاحبة السفينة
عن ماذا لو تقابلنا مع أصدقائنا المدونين
الذين لم نراهم من قبل وأصبحنا نكون رؤية
ووجهة نظر وانطباع عن كل منهم فهذا يبدو مثقف ..
وهذه كلماتها عذبه وتبدو رقيقة
وهذا كلماته محددة وعقلانية ويبدو أنه عملى
وهذه تقرأ ما بين السطور .. وتفهمني هل سيتعمق الانطباع
هل سيختلف سلبًا عما احتفظنا به ايجابيًا
هل سيتغير الى انطباع ايجابى حول انطباع سلبي
وعلى الرغم من هذه التساؤلات
كان ومازال لدى احساس بعدم الفضول
لفرصة اتعرف فيها على اصدقائى المدونين
ايثارًا لانطباعاتي الخاصة وسعادتي بهذا العالم
التدوينى الذى أحبه

هناك 20 تعليقًا:

altwati يقول...

إيمان
دائما الواقع لا يعزز الفكرة المجردة
الواقع لا يقتات إلا صورة الخيال الجميلة

أعجبني أحساسك بعدم الفضول
لملاقاة الواقع
والتعرف على المدونين
فكرة لطالما أرقتني
كثيرا
ابق مجهولا حتى يمكنني أن أستمر في حبك)
تحياتي(

hamsaa يقول...

فكرة هايلة فكرت فيها كتير
احب اقابل من اصدقاء المدونات
سدورة - اللي لسه حلامانه بيها قريب - فاوست - نهي محمود و سهي و فيفي طبعا طبعا و دكتور ضياء بشكل مش ممكن تصدقيه الراجل ده جميل و يا مراكبي..ونائل ..و سيد سعد و حسن افتكاسات و انتي طبعا و بس
دو لمن الناس اللي اعرفهم و اللي معرفهمش كمان ..بس عرفتهم من المدونات

Soooo يقول...

مش عارف .. بس دايما عالم الخيال غير الواقع
والمدونات فيها جزء كبير من الواقع
لكن بعض المدونين بيحاولو يسبغو على مدوناتهم شيء من الرومانسيه والجنون والفانتازيا
لكن ممكن يكونو في الواقع غير كده


انا عن نفسي فضلت اني ادون عن اني اتعرف على ناس من خلال منتديات لنفس السبب ده
اني اتعرف بافكار الناس .. مش بوشوهم

مش عارف هو انا فهمت قصدك واتكلمت صح ولا لبخت ولا ايه


يلا سلاموووووز

Dr. Diaa Elnaggar يقول...

العزيزة أيمان

يا ربي نفس الفكرة جات على دماغي، ولا أعلم حقيقة حينما يلتقي العالم الأفتراضي اللي احنا عايشينه عبر المدونات مع العالم الواقعي يا ترى ممكن ايه اللي يحصل. لكن الفكرة في حد ذاتها جديرة بالتأمل فعلا، وأنا شخصيا مثلا حابقى لما أرجع مصر عايز أنفذ الفكرة دي مع بعض المدونين اللي اتعرفت عليهم افتراضيا،وأريد أن أراهم في العالم الواقعي، لأني أعتقد أن هؤلاء في كلا العالمين إنسان جميل.

تحياتي

ضياء

Dr. Diaa Elnaggar يقول...

العزيزة همسة،

بعد إذن إيمان طبعا

شكرا يا همسة على كلاماتك الرقيقة ولو أني قلقت عليك لما ما رديتيش على آخر تعليق كتبته ليك. أنا زعلتك في حاجة؟ سؤال بجد.0

عميق تحياتي

ضياء

hamsaa يقول...

معلشي بقي طبعا انتي عارفة حسسيتي مع دكاترة المدونين
مش عارفة بالضبط في ايه بس
عزيزي دكتور ضياء :انا مش زعلانه منك ازعل ليه انا مقدرش ازعل منك ابدا ابدا ابدا ..انا كنت اجازة الجمعة فمرديتش بس كدة

و بعدين انت مزعلتنيش اصلا مفيش حاجة ربنا ما يجيب زعل
استاذة ايمان نسيت اقولك
انا نفسي اقابل من المدونيين من ساهموا في صنع شيئا بداخلي جميل اما من تسببوا في شرخا بعينه لا اريد ان اراهم ولا اسمع اسمهم من اساسه و ربما اكره المدونات و التدوين بسببهم...
انتي طبعا اون لاين معايا صح و لا ايه
في ناس بجد غيرونا للاحسن و ناس غيروا قلبوا

عندما انتهيت من صنع سفينتى..جف البحر يقول...

صحيتى يا بتاعة الشخابيط
من راى ان الموضوع ليه وجهتين نظر
الاولى .. تقولى اننا نحتفظ بالصورة الذهنية الى كل واحد رسمها للتانى علشان يستمتع وهو بيقرأ ليه أو يعلق او حتى يعيش اللحظة مع الكلمات بعمق .
والتانية بضم صوتى لصوتى د.ضياء انا اكيد الناس الى بتستميلك تقرأ ليهم لو عرفتهم صح من جواهم هتحبهم برداو
لان الكتابة دى ما هو إلا التعبير عمل لا نستطيع التعبير عنه بالصوت للأسباب كتير
انا شخصيا نفسى اتعرف على حازم شلبى جدااااااااااااااا . د. ضياااااااااء .د. زين مع شوفته من بعيد لبعيد 3 مرات تقريبا
اية - همسة - نورسين الى فيها كمية ألم ورقة ملهاش حل والكبير اوى الى دخلنى العالم دا بكتباته إلى اصلا مكونتش اعرف مسمى الى بقرأه دا انو اسمه مدونات احمد شقير

نورسين يقول...

ايمان ،، وحشتيني بجد - وانا معكي في عدم الفضول الى الاقتراب أكثر ،، ربما للبقاء على التواصل لأطول قترة ممكنة ؟ أو ربما للإحتفاظ بكل الافكار التي ترسبت في الحافظة واحببنا بها ذويها ؟
راودتني الفكرة ايضا منذ مدة ولكن أصابني نفس الاحساس بعدم الفضول ؟؟؟
وانصرفت عن الفكرة وانصرفت عني !! وآثرت الحال كما هو

حبيبتي كل يوم وانتي بكل الحب تخطين
لناحساسك واحساسنا الذي قد نعجز عن كتابته

لك دوما كل التحايا

hamsaa يقول...

عيد حب سعيد ليكي و لاسرتك و اتمني ان يهبك الله حبا يبهج حياتك و يمنحك الرضا الدائم
اقولك خبر حلو ايمان يحي بقت ام لبنوتة صغيرة اسمها سلمي عمرها ثلاث اسابيع
عقبالك يارب باذن الله
و عقبالي يارب
همسه حب لكي

إيمان يقول...

التوتى............من أجل ان الواقع لا يعزز الفكرة المجردة فانى افضل عدم الفضول ...شكرا للرأى والزيارة تحياتى وتقديرى

إيمان يقول...

سووووووووو...لا لا اكلمت صح وربنا يكفينا شر التلبيخ.......ومدونتك بالمناسبة جميلة ودمها خفيف

تحياتى وشكرى

إيمان يقول...

همسة حبيبتى ...يارب تقابليهم على خير
ويعزز الواقع ما أختفظنا به من سور جميلة....وعيد حب سعيد عليكى وعلى محمد وسلمى على ايمان يحى وباركليلها
ويارب أمين يا ستى مش هكسفك

إيمان يقول...

العزيز د.ضياء دايما بتسعدنى بزيارتك الجميلة وترجع مصر بألف خير...ويارب يكون بعض المدونين الذين تحب أن تراهم
كما الصورة الجميلة التى ارتسمت داخلك
لأنك يبدو تاخذ ببيت الشعر الذى أفضله جدا

كن جميلا ترى الوجود جميلا

تحياتى وعميق التحية

إيمان يقول...

نسيت اقولك يا دكتور أذنك معاى مش محتاج أذن وهمسة أهى اقرت واعترفت بعدم الزعل

إيمان يقول...

صديقتى صاحبة السفينة.....الإختلاف فى الرأى لن يفسد للود قضية محدش ميتمنش يعرف ناس جميلة ...

تحياتى وحبى

إيمان يقول...

نورسين حبيبتى..وانتى كمان لك وحشة أخيرًا جئت ....وانا مش بعلق كتير اليومين دول لأنى أحيانا مش بلاقى كلام جميل أرد بيه على جمال كلماتكم

بس أخيرًا لقيت حد متفق معى فى الرأى

دمتى بكل حب وخير

MKSARAT - SAYED SAAD يقول...

اللي قريتة من تعليقات جميل هل ممكن يتححق وجهت نظرك ويبقى في لقاء للمدونات اللي بنحب نقرلها اكيد دة هيساعد للتواص اكتر فكرة جميلة انا معاكي

رحــــيـل يقول...

سبحان الله
تعرفى انا لسه مقترحة الفكره على مدونين من محافظتى ومن محافظه قريبه لنا وبدأنا فى نشر الفكره وبنحاول نجمع بعض الوقتى عشان نتقابل ويكون فى بينا تواصل اكتر
انا فى ناس كتيى بجد نفسى اتعرف عليهم اكثر
مع ان ممكن يكون التواصل عبر العالم الافتراضى ميزه لان اوقات الواحد لما يقرب لحد اكتر بيشوف فى عيوب هو مش بيقدر يتكيف معاها او يتقبلها بس برده
نفسى اقابل اصحابى المدونين
تحياتى لكى ولشخابيطك ايمان

سهر الليالى يقول...

انا صحيح اول مرة ازورك بس عجبتنى مدونتك
وفكرتك فى البوست دة خطرت فى بالى اكيد لان فى ناس كتير نفسى اشوفهم واتعرف عليهم جدا
بس احيانا بيجى عليا وقت اقول انا عاملة المدونة دى عشان افضفض او اصرخ او اقول اى حاجة براحتى ولان الواحد احيانا ممكن يخجل ان يطلع اللى جواه قدام حد
بفضل المجهول عشان يطلع احلى ما عندنا
ولونى برضو ساعات اقول بس الناس دى هتفدنى كتير
بصى هى حيرة بس لو وصلتى لحاجة ياريت تقولى
تحياتى ليكى وللفكرة

Tamer silit يقول...

ايمان قرار صح

فعلا العالم الواقعى مختلف جدا عن العالم الافتراضى

وده عن تجربة 15 سنه على الانترنت

لاسباب كتير جدا منها ان الحوار على الشبكة حوار مركز وليس حوار مفتوح
يعنى احنا ديما بنتكلم فى موضوع ونرد على نفس الموضوع ونفس النقط عكس قاعدة الصحاب والرغى

ثانيا التعامل على الشبكة ديما بيبقى فى حدود معينة واساسا بداية تعرفك على اى شخص مؤنث او مذكر بيبقى من خلال فكرة ن غرف الشات انتهت من زمان
وطرح الانسان لفكره هو جزءوليس كل من تعامله

ثالثا ودى المهمة اوى والوحشة قوى احنا عرب فى النهاية واجدع حاجة بيعملها العرب انهم بيركبوا وشوش

الغالبية كده

يعنى حتتعملى مع واحده سنين على النت وانتى معتقده انها قمت الاحترام وفجاءة لو قابلتيها فعلا حتكتشفى حقايق تانيه تماما غير اللى كونتيها عنها وحتكتشفى انها دايما على النت بتفكر قبل ما تتكلم وبتحسب كلمها بالتالى فى الواقع مش بقدر تعمل ده وحتكتشفى ان كل اللى بتكتبه مش اكتر من رغى فعلا وانتى مغشوشة فيه

لكن ده ما يمنعش ان العكس تماما بيحص كمان بس عن تجربة قليل جدا
بالتالى موقفك صح وجدا كمان